Anglicky za dva týdny pouhým poslechem?

14. 10. 2024

Lze se naučit cizí jazyk během dvou týdnů pouhým poslechem? Nedávno se mnou studenti sdíleli tento zajímavý článek z rubriky Ověřovna na iRozhlas.cz, pojďme si tedy k tomuto tématu říct více.
OVĚŘOVNA: Podvodný web slibuje naučení angličtiny poslechem | iROZHLAS – spolehlivé zprávy
Představa, že bychom se naučili mluvit anglicky v takto krátkém čase jen poslechem nahrávek je velmi lákavá. Kdo by nechtěl přeskočit všechny ty roky v jazykové škole, opakování vět, frází a slovíček stále dokola. Ale nenechte se nachytat. Své studenty na kurzech angličtiny neučím jen cizí jazyk, ale vždy jim také pečlivě vysvětluji, jaké zásady je potřeba dodržet, aby na konci školního roku viděli skutečný pokrok.

Své studenty motivuji k tomu, aby anglické nahrávky poslouchali co možná nejčastěji. O tom jsme si povídali již v článku Je možné se naučit jazyk ve spánku? Proč je však fáze aktivizace, tj. procvičování jazyka a mluvení během našich lekcí naprosto zásadní?

Za tvorbu a porozumění řeči jsou zodpovědné především dvě oblasti v našem mozku – Brockovo a Wernickeho centrum řeči.
Brockovo motorické centrum řeči koriguje mimické svaly potřebné k vytváření slov a souvislých vět. Při poškození centra člověk řeči sice rozumí, ale má problémy se slovotvorbou, jako jsou obtíže s výslovností, koktavost, afázie apod. Wernickeho sensorické centrum řeči funguje jako fonotéka či nahrávací studio – zde se ukládá původní záznam slov, například právě z výše zmiňovaných jazykových nahrávek. Toto centrum zodpovídá za porozumění řeči.

 

Pokud se však chcete v zahraničí domluvit, potřebujete aktivně mluvit, a k tomu Vám samotné nahrávky nestačí. Je potřeba propojit fonotéku Wernickeho centra s motorickým Brockovým centrem. Jak? Prostě tak, že budu určitě jazykové struktury, věty, fráze, slovíčka opakovat nahlas, stále dokola. Odborně se tomu říká neuroartikulační smyčka. Wernickeho centrum slovo „nahraje“ do fonotéky, já ho zopakuji nahlas, Wernickeho centrum zapojí mimické svaly, mozek ověří jestli se to, co říkám, shoduje s tím, co je uloženo ve „fonotéce“, a pak se teprve záznam začne ukládat do dlouhodobé paměti.

Poslech nahrávek tedy studentům velmi doporučuji, protože může celý proces výrazně urychlit a zefektivnit. I nejzázračnější metody však musí projet zmiňovanou artikulační smyčkou, tzn. fází aktivizace. V kurzech angličtiny v jazykové škole FRAN se proto věnujeme především konverzaci a procvičování mluveného projevu.
Přijďte vyzkoušet, ještě je pár volných míst v kurzech pro středně pokročilé B1 a v konverzačním kurzu pro pokročilé úrovně B2.

Budu se těšit na viděnou.

-Olga-